Matatu’s, piki-piki’s, tuktuks.. zeg het maar! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Marloes Mulder - WaarBenJij.nu Matatu’s, piki-piki’s, tuktuks.. zeg het maar! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Marloes Mulder - WaarBenJij.nu

Matatu’s, piki-piki’s, tuktuks.. zeg het maar!

Door: Marloes Mulder

Blijf op de hoogte en volg Marloes

05 Oktober 2014 | Kenia, Kisumu

En toen was het alweer 5 oktober. Time flies when you’re having fun! Afgelopen weken meegelopen met de verschillende klassen op de compound. En samen met de teachers hebben we andere ‘lessen’ ingebracht. Zo hebben we iedere maandag ochtend bicycle riding, gegeven door Marije ;) dinsdag sport, dat mag ik doen. Woensdag hebben we ‘peertalk’ met de meiden, donderdag drama les en vrijdag dans. Geef mij de dinsdag & vrijdagen maar!  Vorige week woensdag hebben we het over ‘peerpressure’ gehad. Best lastig om een goed gesprek te beginnen met deze meiden. Ze zijn allemaal heel gesloten en lachen het vaak een beetje weg. Dat is dus wel een uitdaging.. toch waren er een paar meiden die deels hun verhaal wel kwijt wilden. Best wel ingrijpende verhalen, zo jong zwanger raken.. niet weten hoe je voor je kind moet zorgen, abortus moeten plegen van je vriend enz. Na dit onderwerp mochten de meiden ons vragen stellen. Vragenvuur! Hoe oud ben je? Ben je getrouwd? Als jullie trouwen, moeten jullie dan iemand betalen? Wie kookt er bij jou thuis? Kan je een relatie hebben met een neef? En zo ging het nog even door.. Na deze les hebben we nog even wat foto’s gemaakt met elkaar. Dat vinden ze helemaal geweldig, in plaats van één foto had ze wel acht keer geklikt met mijn telefoon. We hadden voor de foto de zelfgemaakte rokken aan. De volgende dag heb ik weer meegelopen met de tailoring-class, deze keer gingen het recht naaien iets beter.. maar jeetje, kijken wat je doet, met je handen ‘sturen’ en met je voeten dat wiel aan de praat krijgen.. niet echt voor mij weggelegd. Vrijdag heb ik meegelopen met de hairdress-class. Ik heb gekeken hoe ze invlechten en de extensions zetten. Ze hebben hier allemaal hetzelfde, kroes, haar. Dat vlechten ze in met nep haar en daar maken ze dan weer extensions aan vast.. snap jij het? Dat invlechten gaat echt heel strak en snel. Ze vroeg me het te proberen.. well, i can try it. Maar ai, ik kan amper een vlecht bij mezelf maken. Toch ging het best goed en waren hun al snel tevreden. De extensions mocht ik inzetten. Gewoon.. met naald (lees even groot als mijn pink) en draad. Knoopje erin, onder het vlechtje door en aantrekken. Dat in drie lagen en je hebt een heel nieuw kapsel. Ik heb er maar liefst drie uur over gedaan, aangezien ik het doodeng vond om die naald iedere keer onder die vlecht door te duwen. Maar het was mooi geworden! ’s Middags hadden we ‘dans’. Het was niet zo uitbundig als ik had gehoopt. Ik heb daarom ook met mijn gebluf gezegd dat ik volgende week een liedje zou doen.. hmm, stukje aerobics dan maar?! Toen was het weer weekend! Nog even een schoolopdracht afgemaakt. Zaterdag ging al vroeg de wekker. We zouden vandaag met de andere meiden naar kibokko-bay gaan. Marije voelde zich niet lekker en bleef helaas thuis. Oke.. wel spannend, alleen ergens naar toe en totaal niet weten waar het is. Ik had Charles van onze compound nog even gevraagd waar ik als eerste heen moest en als ik er niet uit zou komen zou ik hem bellen. Daar ging ik, backpackje achterop en richting de weg gelopen. Al snel kwam er een matatu ( de taxibusjes..) langs en ben ik ingestapt. Deze stopte alleen overdreven vaak, probeerde heel grappig te zijn tegen mij en had niet echt haast (oh, dat heeft niemand hier natuurlijk). Maar ik had wel haast..Het was onderhand al 9 uur, ik was een half uur onderweg en we hadden om half 10 afgesproken. 09:20 was ik bij de stage (markt),midden in het centrum. Vanaf daar zou ik een tuk tuk pakken naar kibokko-bay. Alleen kwamen er amper tuk tuks langs.. ik zat mezelf al een beetje op te vreten. Er kwam wel vaak een ‘piki piki’ langs, oftewel een motor. Deze jongen leek me wel vriendelijk, dus daar maar bij achterop gesprongen. Gelukkig belde Loes (een van de meiden die een halfuurtje van ons vandaan wonen) op dat moment en vertelde dat het wat afgelegen lag, zodat ik niet raar op zou kijken. Ik kon zeggen dat ik iets later was. Dit werd nog iets later, aangezien hij eerst een krant moest kopen en deze moest afgeven. Wel kicken! Ik vertelde dat ik ook motor reed en hij remde iets af.. wil jij rijden? vroeg hij. Uhhhh..thanks, but no thanks! Haha! Lachen dat hij deed. Bij ons zijn de wegen geasfalteerd, hebben we geen of amper kuilen en hobbels, verkeersregels en ohja last but not least, wij dragen een helm. Maar het was leuk! Overal zigzaggend doorheen, leuke weggetjes binnendoor, lekker om je heen kijken en af en toe een keer zwaaien naar hele lieve kindjes die weer keihard ‘Mzungu! how are you’ roepen.
Ik was er, kibokko-bay! We gingen de boot in voor een tocht van 3uur. Wauw, ik keek mijn ogen echt uit.. Lake Victoria is mooi en groot.. ook al heb ik niet echt een idee hoe groot. Kinderen die aan het zwemmen waren (dat moeten wij niet in ons hoofd halen), vrouwen die hun kleding wassen, mannen die zich zelf aan het wassen zijn, vissers enzovoort. Een half uur later zei de gids: hippo’s, there! Niet! Waar?! Echt vlak bij onze boot kwamen ze naar boven. Damn, wat zijn ze groot.. en eigenlijk zag ik alleen hun kop! We hebben nog aapjes in de bomen gezien, onwijs mooie vogels met aparte kleuren en een leguaan. Echt top! We hebben daarna lekker geluncht. De eerste keer tilapia voor mij. Ik ben niet zo een visliefhebber, maar deze was goddelijk! We hebben ’s middags relaxt bij de compound van de andere meiden gezeten. Ik wilde nog wel lekker uit eten en stappen, dus ben ik bij de andere meiden blijven slapen. Uit eten geweest bij Java House en daar even ge-facetimed met Liset, Corinne en de jarige Sharon!:) Na het eten richting ‘Duke of Breeze’ een club op het dak van een gebouw. Om half 5 ging ik slapen en om 8 uur ging de wekker weer. We gingen zondag naar de Kiboye markt, de grootste van Oost-Afrika. Maar het was zo warm die zondag.. we hebben het 20 minuten volgehouden. ’s Middags weer lekker wezen zwemmen! Wat gaat het allemaal snel.. Maandag ging de wekker om 07:15 en zou ik mee gaan bidden/zingen. Ze zingen met elkaar ‘i love you Jesus, you are my savior’ en dat gaat ongeveer 10 minuten zo door. De ‘pastor’ leest daarna voor uit de bijbel, maar dat gaat er bijna schreeuwend aan toe. Wel apart om een keer mee te maken. ’s Middags hebben we gefietst met de meiden. Althans, een aantal. Lia, een hele leuke meid, had nog nooit op een fiets gezeten. Oke, dan leren wij je dat toch even?! (Hoe dan? Als ik er zelf, weet ik veel hoe lang over gedaan heb en hulp heb gehad van zijwieltjes?!) Marije aan de ene kant, ik aan de andere kant.. oke trappen maar. Na 15 min waren we aardig bezweet en zijn we gestopt, a.s. maandag weer! Zou ze na 3 maanden kunnen fietsen? Dinsdag hadden we sport. Jeej, mijn ding! Alleen zonder sportmaterialen..een lekke bal hadden we wel. We hebben daarmee gevolleybald, een namenspel en ‘flessenhandbal’ gedaan. Was super leuk! Vanaf morgen, 6 oktober, gaan we een start maken met onze research. Oh, ik wil nog wel even melden, voor degene die het nog niet weten; we hebben een mini-vakantie geboekt! In November gaan we 5 volle dagen, 6 nachten, naar Zanzibar!!

Liefssss vanuit Kisumu!

  • 05 Oktober 2014 - 23:59

    Lianne:

    Hee Marloes,

    Wat leuk om je avonturen hier te lezen, fijn dat je het zo erg naar je zin hebt!
    Totaal andere cultuur, omgeving, gewoonte dus echt een uitdaging..
    Maak er een top tijd van, voordat je het weet, zit het er alweer op ;)

    xxx

  • 06 Oktober 2014 - 10:48

    Floor Keeldar:

    Er gaat voor beide partijen een wereld open.........haal er zoveel mogelijk uit, want het is zo voorbij.

  • 06 Oktober 2014 - 13:02

    Danielle:

    Wat een verhaal weer schat! erg mooi! kan het wel 10x lezen :) Super wat je daar allemaal mee maakt en leert. Hun leren ook een hoop van jou!
    Spreek je gauw weer via Skype mop! XX

  • 06 Oktober 2014 - 15:19

    Marloes:

    Thanks allemaal !! Ga ik zeker doen Lianne! Thanks voor je berichtje, hoe heb jij het daar?!

  • 08 Oktober 2014 - 11:49

    Ger:

    Ja als ik het allemaal zo lees dan is het een hele belevenis daar,en elke dag een uitdaging. Denk als je terug bent in Nederland, dat jij een hele andere kijk heb gekregen op de dagelijkse normale dingen hier in Nederland

  • 08 Oktober 2014 - 20:04

    Yvonne :

    Hey Marloes, wat een mooi verhaal weer. Vind het erg leuk om te lezen en je maakt en beleeft zo nog eens wat. Dan nog lekkere vakantie in het vooruit zicht. Geniet er maar van! Ik ben benieuwd naar je volgende verslag. Liefs van ons allemaal! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Voor mijn studie, Maatschappelijk werk en dienstverlening, ga ik voor 13 weken naar Kenia, Kisumu.

Actief sinds 14 Sept. 2014
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 4880

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 16 December 2014

Social work in Kenya, Kisumu

Landen bezocht: