De eerste week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Marloes Mulder - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Marloes Mulder - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Marloes Mulder

Blijf op de hoogte en volg Marloes

22 September 2014 | Kenia, Kisumu

De eerste week is echt voorbij gevlogen! Waar moet ik beginnen? Donderdag... it was a long day!! We hadden uitgeslapen en om half 10 ontbeten. Toen we naar beneden liepen was Joab er en die haalde alle teachers bij elkaar om een voorstel rondje te doen. We zouden een dagje meelopen bij de verschillende klassen. We begonnen bij de naai-klas. En geloof het of niet, het ging me best goed af! Ik leerde vrij snel naaien, ook al was mijn lijn zigzaggend.. Wie weet kan ik straks ook mijn eigen kleren maken! Na een half uur gingen we naar de volgende, de kapsalon. Hier kregen we ontzettend veel informatie over verschillende soorten haartypen en het vlechten daar van. Daarna hebben we even een lunchpauze gehouden met een gebakken eitje en bouillon. Daarna zijn we door gegaan naar de clinic. Hier hebben we veel interessante informatie gehoord. Er komen mensen van buitenaf naar deze kliniek. Donderdag kwam er een moeder met haar kindje langs. Het kindje had malaria. In de folder stond dat er iedere 20 sec! iemand in Kenia overlijdt aan de gevolgen van malaria. De zuster heeft ons veel uitgelegd. Er zijn maar weinig vrouwen die weten hoe ze hun kind moeten verzorgen enz. We zijn weer even naar binnen gelopen waar alle kindjes aan het spelen waren. Sommige moesten huilen en liepen snel weg toen ze ons zagen. Het is natuurlijk ook best eng, als je nooit een wit persoon hebt gezien..

Vrijdag.. dat was echt een luie dag! Eigenlijk hebben we niks ondernomen. Voelde me futloos en vond het allemaal wel een beetje moeilijk. 's Morgens wel even beneden geweest en bij de secretaresse mee gekeken. Zij gaf ons nog een rondleiding en we hebben suikerriet geproefd. Best lekker, voor een zoetekauw als ik.

Het weekend zouden we de andere meiden opzoeken die ongeveer een half uurtje met de tuktuk hier vandaan zitten. We zouden daar een nachtje slapen. Gezellig! We hadden 's middags afgesproken bij het Kisumu hotel, wat voor ons best ver was. Overal op straat komen kinderen, maar ook vrouwen naar je toe en willen je een hand geven. Je voelt je bijna populair.. 'Mzungu, jambo mzungu! How are you?' Dat horen we op iedere hoek van de straat. (Mzungu = blanke).
Met de tuktuk en nog een stukje lopen kwamen we aan. Lekker gezwommen met prima muziek op de achtergrond! We zijn uit eten geweest bij 'Green Garden'. Heerlijk een wijntje en pizza! Het begon hard te regenen dus hebben er met z'n 6e een hele poos gezeten. Eigenlijk regent het hier iedere dag wel en vaak op dezelfde tijd (rond 15:00 uur). Het werd weer wat droger en we zijn op zoek gegaan naar een tuktuk, hoppatee met zijn 6e erin gepropt.
Deze meiden verblijven midden in de sloppenwijk. We kwamen in het donker aan en het was een aardige modderpoel. We hebben ons even omgekleed en zijn rond 23:00 uur richting een club gegaan. Er wordt hier flink gedanst.. en het is allemaal best intiem.....

Je kan het beste maar zeggen dat je bezet of getrouwd bent, dan gaan ze (meestal) wel weer weg. Om half 5 's nachts kwamen we aan bij de compound van de andere meiden. Marije en ik kregen een kamer incl. ontbijt en lunch voor 700 shilling, prima dus! We realiseerde ons wel even dat wij niet mogen klagen met onze kamer, douche en normale wc. Zij doen hun behoeften in een gat en de douche is buiten. Zondag was echt een lazy sunday. We hebben alleen maar gezellig gekletst en weinig ondernomen. 's Avonds weer lekker uit eten geweest. Het is tot nu toe wel allemaal ongezond, maar het scheelt dat we zelf moeten koken dus doordeweeks gaan we er maar een beetje op letten...

Na het eten gingen Marije en ik weer terug. Het is hier best vroeg donker (rond 7 uur) dus dat is wel jammer. We hadden een tuktuk aangehouden en deze chauffeur gaf aan waar TEMAK lag en wilde ons brengen. Hij nam nog een andere man mee. 150 shilling vroeg hij en ik vond het al erg goedkoop.. We hadden een gek gevoel in onze onderbuik en hebben iemand van het project gebeld. We gaven de telefoon door aan de chauffeur en TEMAK bleek ineens veel te ver. 600 shilling wilde hij hebben, waarop wij zeiden dat het veel te duur was. Hij bleef doorzeuren en we voelde ons niet op ons gemak. We vroegen of hij ons wilde terug brengen en dat deed hij. Hij reed aan de verkeerde kant van de weg? En we zagen steeds sneller grote koplampen op ons afkomen, best eng.. Hij vroeg wat we gingen betalen, maar wij vertelde hem dat hij verkeerd reed dus niks kreeg. Het deurtje van de tuktuk werd alleen niet geopend, waarop we er maar uit zijn geklommen en (iets sneller dan normaal) zijn weggelopen. Dat was best even spannend en we hebben toen 'Sammy' gebeld oftewel de Flying Dutch Men. Hij was inmiddels al een bekende tuktuk-chauffeur en heeft ons gebracht Het begon keihard te regenen en onweren en we waren blij toen we er waren. De stroom bleek helaas uitgevallen te zijn en 3 van de 4 telefoons waren leeg.. En toen was het weekend alweer voorbij!

Aankomende week gaan we ons meer oriënteren op de verschillende opdrachten die we moeten doen (jaaa, we zitten hier tenslotte voor onze studie..). Ik kijk stiekem ook wel weer een beetje uit na volgend weekend..

Tutaonana! (Tot kijk!)

X

• 22 September 2014 - 13:15

Monique :

Hoi Marloes,

Leuk om jou reisverslag te lezen.
    Zal idd allemaal wel erg onwennig en vreemd zijn.
    Je waardeert straks de douch en luxe thuis weer extra....
    Maar goed dat je niet helemaal alleen bent....
    Vreemd land ,vreemde gewoontes...
    Net als met de tuktuk.
    Jeroen heeft zich daar ook veel mee verplaatst op de Backpack reis.
    Goed en goedkoop....
    Idd van te voren prijs bepalen..
    SUCSES ,en veel plezier.

• 22 September 2014 - 13:30

Marloes Mulder:

Hoi Monique!

Ja het liefst wil ik zo snel mogelijk gewend zijn, maar dat heeft echt tijd nodig. Ja misschien wel, maar jeetje wat zijn wij Nederlanders verwend ;)! Op zich went een koude douche nog best wel.. gewoon dansend en springend er onder staan haha. Ja inderdaad goedkoop, als je van te voren een prijs afspreekt.. Want blank is rijk, dus ze proberen het altijd.

Thanks voor je berichtje!

• 26 September 2014 - 16:33

Ans:

Hoi Marloes,
    leuk om je belevenissen te lezen,je schrijft prettig en vlot
    succes want ja moet ook echt gewerkt worden ,toch en tussendoor beetje het vakantie gevoel opsnuiven.