Flipper, Timon en Pumba ,Dombo, Mufasa, Simba.. - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Marloes Mulder - WaarBenJij.nu Flipper, Timon en Pumba ,Dombo, Mufasa, Simba.. - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Marloes Mulder - WaarBenJij.nu

Flipper, Timon en Pumba ,Dombo, Mufasa, Simba..

Door: Marloes Mulder

Blijf op de hoogte en volg Marloes

24 November 2014 | Kenia, Kisumu

Ik moest even in mijn vorige verslag lezen wat ik allemaal wel en niet had verteld. Het is echt weer tijd voor een nieuw reisverslag. Dit wordt waarschijnlijk wel een verslag met heel veel leuke (vrije tijd) dingen, maar we zijn ook echt wel druk! Dinsdag 28 oktober zijn we naar Budalang geweest, hier is Philomena geboren. Zij heeft een stuk land geërfd van haar vader en daar is een school op gebouwd. Het was ongeveer twee uur rijden en onderweg kregen we nog een lekke band. Even de jongen aan de overkant een seintje gegeven en die heeft hem verwisseld. Hij kreeg er maar liefst 40 shilling voor, ± €0,30.. We zijn nog even gestopt toen we midden onder de evenaar stonden! Toen we aankwamen werden we door ongeveer 50 kinderen plat geknuffeld. We kregen een heel leuk welkom met een dans. Ze lieten ons de school zien, maar het was nauwelijks een school te noemen. Een aantal containers met golfplaten, sommige met een raampje maar erg benauwd. Er stonden een paar stoelen en tafels in, maar er zaten ongeveer 7 kinderen aan één kleine tafel. Ook het toilet was geen toilet. Een gat in de grond, vol met insecten. Best weer confronterend. Daarna zijn we naar de familie van Philomena geweest en hebben we daar gegeten. Op de terug weg zijn we nog langs een vrouwtje gereden, waar Philomena iedere keer even langs gaat. Ze woont in een heel klein huisje en daarnaast staat een watertank. Helaas was het kraantje van deze tank gestolen. Het was een heel oud vrouwtje, hoe oud precies kon niemand zeggen. Ze kon eigenlijk niks meer zelf.. ze zat de hele dag op de grond en gelukkig had ze heel af en toe bezoek. Het rook er heel erg naar urine, echt heel sneu om te zien. ’s Avonds om 9 uur kwamen we weer thuis en waren we moe van een lange dag. Woensdag hebben we les gegeven op de school achter onze compound. Ze wilde iets leren over ons land en wat de verschillen waren. We hadden een leuke powerpoint in elkaar gezet en we hebben ze natuurlijk boerenkool laten zien. Grappig hoe ze het uitspraken. Eigenlijk hebben zij hier hetzelfde, alleen noemen zij het ‘sukuma wiki’ en eten het met ugali. Daarna hebben Marije en ik met ongeveer 60 kinderen gevoetbald! Het leek meer op schenen schoppen, maar leuk was het zeker! Kenia-Nederland, eind stand 0-3! Vrijdag zouden we een dagje naar Katolo gaan, een ‘mixed secondary school'. Onze directeur was ziek dus dat ging niet door. Hopelijk vinden we nog een plekje.
De eerste week van november hebben we veel voor school gedaan, zodat we vrijdag 7 november relaxt op vakantie konden. Dinsdag 4 november hebben we alle meiden op lunch getrakteerd, we hebben chapati gemaakt. Veel van de meiden kunnen geen lunch betalen (lunch is maar €0,20..). Dinsdags hebben Marije en ik notebooks gekocht en pennen, zodat ze mee kunnen schrijven wanneer wij de ‘peertalk’ geven. Hopelijk kijken ze nog vaak in hun schrift. Ze vonden het erg leuk om te krijgen en waren enthousiast aan het mee schrijven. We hebben les gegeven over hygiëne. Vanaf deze week hebben we ook iedere dag een half uur ingepland voor de moeders om hun kind te wassen.
Jeej, 7 november.. we gingen naar Zanzibar!! Om 08:00 uur gingen we richting het busstation ‘easycoach’ met onze kleine backpack. We hadden van te voren al plekken gereserveerd. Om 09:15 uur vertrokken we voor een reis van 6 uur, wat uiteindelijk bijna 8 uur heeft geduurd. Met twee keer een kwartier pauze en na 45 minuten in de file gestaan de hebben en nodig naar de wc te moeten, waren we blij toen we aankwamen in Nairobi. Marije had het top idee om naar de McDonald’s te gaan.. maar blijkbaar hadden de meeste daar nooit van gehoord. Eerst maar eens vragen hoe ver het vliegveld nog was. Dit bleek nog een uur rijden te zijn en we zouden om half 11 vliegen. We hadden alleen beide niet veel geld meer en moesten pinnen om de taxi te betalen. ± 7 banken verder en geen geld kregen we toch een beetje stress. Snel een taxi aangehouden en verteld hoeveel geld we hadden ( 1500 shilling in totaal, en het was 2500.. alhoewel dit laatste veel te veel was). Onderweg moest hij tanken en gaven we hem 1100. Wat een racemonster.. overal stond het verkeer vast, maar hij wist er toch doorheen te slalommen. Op zich niet erg, want wij wilde op tijd aankomen maar een veilig gevoel gaf het niet. Uiteindelijk waren we er in ongeveer 40 minuten, ruim op tijd! Gepind op het vliegveld, maar ik vond het echt te duur. Terug gelopen naar de chauffeur en gezegd dat mijn pas het niet deed, helaas.. ik had nog maar 1000. Hij deed niet moeilijk en uiteindelijk hebben we dus 400 minder betaald (jeej, 4 euro..). We kwamen laat aan in ons guesthouse en zijn meteen naar bed gegaan. We hadden 5 volle dagen om Zanzibar te zien. We hebben zaterdags een stukje door Stone Town gelopen en daarna zijn we naar het strand geweest. Niet meteen het mooiste strand, maar wel heerlijk even relaxen. ’s Avonds gingen we naar de fullmoon party, wat echt geweldig was! We hadden daarvoor lekker een pizza gegeten op het strand. Super gezellige sfeer en leuke muziek. Maandag was een geweldige dag. We werden om 08:00 uur opgehaald en hebben ongeveer 1,5 uur gereden. Toen kwamen we aan bij het paradijs! Wauw, wat een mooi strand, de foto’s van google kloppen! We kregen een snorkel en slippers mee en gingen op de boot. We hadden geluk, want we hoefde de boot niet te delen. We gingen op zoek naar dolfijnen..wilde. Het duurde niet lang of we zagen de eerste. Hij ging er als een speer heen, duikbril op, flippers aan en jumpen! Best spannend de eerste keer, ze waren echt dicht bij. Het ging de keren daarna steeds makkelijker en ik kon ze echt super goed bekijken. 14 stuks zwommen er onder mij! Omdat ze zo snel onder gingen was het lastig om foto’s te maken. De foto’s volgen nog! Daarna hebben we nog gesnorkeld. We konden op de terug weg nog langs Jozani Forest wat we uiteraard hebben gedaan. Hoe blij we al waren met de apen op afstand in Kakamega forest, ze stonden hier op nog geen meter afstand. Dinsdag weer een geweldige dag, we gingen naar Prison Island. Om de reuzenschilpadden te bekijken. Natuurlijk had ik een beeld van de grootte, maar zo groot!? Super tof! Woensdag onze laatste dag, die we goed wilde besteden. We wilden nog naar een zandbank. ’s Morgens om 9 uur vertrokken met de boot en na 5 minuten begon het hard te regenen. Het ‘dak’ hield op een gegeven moment ook geen water meer tegen, waardoor we echt doorweekt waren en het koud werd. Na een half uurtje kwamen we aan bij de zandbank en waren we aan het twijfelen. We zouden gaan BBQ-en, maar het weer zat echt niet mee. Toch gingen we even snorkelen, omdat het water heel warm aanvoelde. Na een uur begon de zon te schijnen en daarna werd het echt heel warm. Waren wij even blij dat we gebleven zijn! Er werd voor ons lekker een visje, groente en chapati klaar gemaakt en we hebben lekker kunnen zonnen. Het was echt een geweldige vakantie! Iedere avond heel lekker uit eten geweest. Donderdag gingen we weer terug naar Kisumu, we vlogen heel vroeg in de ochtend en ’s avonds waren we weer ‘thuis’. Vrijdag was Marije jarig en hebben we met een leuke groep chinees gegeten. Daarna zijn we wezen stappen, top avond!
De week na onze vakantie hebben we niet heel veel gedaan. Dat is het nadeel van een vakantie, je blijft een beetje in de vakantie modus hangen. We hebben nu nog maar drie weken, dus vandaag hebben we een planning gemaakt. Het is prima te doen, maar we moeten komende dagen zeker aan de bak!
Maaaaar.. afgelopen weekend was het meest fantastische weekend! We zijn met de andere vier meiden op safari geweest. Poeh… hoe ga ik dat kort vertellen?! Ongeveer 1000 foto’s (incl. die van de andere meiden) verder en nog steeds heel erg aan het nagenieten. Afgelopen vrijdag werden we om 08:00 uur opgehaald door onze gids, Lucas. We gingen daarna de andere meiden ophalen en het zou ongeveer 5 uur rijden zijn naar het guesthouse. We waren er vrij snel. We werden heel vriendelijk ontvangen in een groot en mooi guesthouse met een gaaf uitzicht. Daar even bijgekomen van de reis en geluncht. Na de lunch gingen we met Lucas naar een Masai village. De Masaï is een nomadenstam. Helaas begon het te regenen en konden we schuilen in één van de huisjes. Hun huizen zijn gemaakt van gevlochten takken, mest en modder. We kregen een uitgebreide uitleg over de cultuur en hoe zij leefde. We zaten precies naast de stal waar het vee in stond. Dit om ze te beschermen tegen de wilde dieren. Ook vertelde hij dat de twee middelste tanden van het ondergebit worden er uit gehaald, alle mannen worden besneden, gaten in de oren, wie het hoogste springt mag een vrouw uitkiezen om mee te trouwen.. wil je bij de Masai horen. Er wordt bij de meeste jonge vrouwen nog symbolisch besneden. Ze zien er ook echt wel gaaf uit (de meeste). Ze gingen voor ons zingen (en springen) en één vroeg wie zijn vrouw wilde zijn. Nou oke.. waarom niet. Ik kreeg een Masai doek om. Zij dragen over hun naakte lichaam één of twee doeken als kleding. Later vroeg hij aan mij we mijn man was, maar ik had geen idee meer. Ze lijken best een beetje op elkaar. Tot dat we terug kwamen bij de auto en hij hem aanwees. Zo die was niet eens verkeerd haha. Ik twijfelde nog even of ik zou blijven.. maar overleven met schapen, geiten en koeien en ohja het drinken van bloed.. nah dat ging net iets te ver. We kwamen rond 6 uur weer terug en hebben lekker gegeten. En daarna.. jeeeeej mijn eerste warme douche in ruim 2 maanden ! Dat was zo genieten. Niet hoeven wachten op pa die na 20 minuten naar boven komt en zegt: ‘Marloes is het niet een keer tijd om er onder uit te komen?’
We zijn op tijd gaan slapen, omdat de wekker om 05:30 uur ging. Om 06:15 gingen we met een volle buik de auto in richting de Masai Mara. We hebben zo veel gezien! Alle dieren uit mijn titel (op flipper na, die zag ik in Zanzibar). Olifanten, klein tot groot, zebra’s, kudde buffels, hyena’s, antilope, nijlpaarden, giraffen enz. Het meest vette was onder andere de leeuw. Deze hebben we echt van een meter afstand kunnen bekijken!! We hadden ook echt geluk met onze gids. Hij legde super veel uit en ging naar ieder plekje toe waar hij iets dacht te zien. Ook de cheeta’s waren super gaaf en hadden we geluk mee. Alleen de neushoorn hebben we gemist. Het was echt een onwijs mooie dag. We kwamen rond 6 uur aan in het tenten kamp waar we zouden overnachten. We waren allemaal moe van een lange maar onvergetelijke dag. We werden weer vriendelijk ontvangen en hebben ook daar lekker gegeten. En alweer een warme douche!! Zondag konden we kiezen voor een korte hike met een Masai naar een uitzichtpunt. Hij zou ons daar vertellen hoe zij de leeuwen doden, wat ik niet per se hoefde te horen. We konden er ook voor kiezen om terug door het park te gaan. Lucas kon een transit ticket regelen en dan moesten we binnen twee uur bij de eerste gate zijn en binnen vier uur bij de tweede. Hij zou dan de ‘hoofdweg’ pakken en we zouden niet bij iedere zebra stoppen. We hadden nog een kansje om een neushoorn te zien, dus we waren het er over eens dat we door het park gingen. Meteen onderweg kwamen we een dode giraffe tegen. Mega groot! Hij lag er al een maand, vertelde Lucas. Hij zei dat hij gezien had dat de leeuwen (die gister op huwelijksreis waren en wij gespot hebben) de giraffe aan vielen. Nadat we 1,5 uur onderweg waren zagen we een andere auto staan vlak bij het water. Wij reden er ook heen en daar zagen we heel veel nijlpaarden. En krokodillen! Dit was het meest toffe van het weekend. Er was een hele kudde zebra’s waarvan er een stuk of 5 aan de andere kant van het water stonden. We moesten geduld hebben, maar er bestond een kans dat ze gingen oversteken. Het was super spannend, want iedere keer leek het er weer op dat er één over ging. Na ongeveer 20 minuten was het dan echt zo ver. Ze gingen weer terug naar de grotere kudde. En wij zagen de krokodillen al op ze af zwemmen. Just like national geographic!! Hoe sommige meiden zeiden; ‘kom op zebra’s, rennen!’ Hoe Marije en ik zeiden; rustig aan zebra’s, we willen een aanval zien! We hebben het gefilmd, en je hoort de spanning. De krokodillen hapten naar de zebra’s. Het kan haast niet anders of ze moeten geraakt zijn, maar gek genoeg hebben ze het allemaal gered! Het filmpje heb ik ondertussen al 6 keer bekeken. Stiekem wel jammer dat de zebra’s het gered hebben. We waren wel allemaal blij dat we er voor gekozen hadden om terug te rijden door het park, dit hadden we niet willen missen! Om 16:00 uur kwamen we weer terug in Kisumu. Marije en ik zijn nog lekker uit eten geweest om het weekend goed af te sluiten.
Deze week wordt het bikkelen, we zijn bezig met de analyse van ons onderzoek en de implementatie van ons sustainable design. We hebben een ‘kinderhoek’ georganiseerd met verschillende educatieve posters en spelletjes. 15 december.. dan gaan we al weer richting Nederland waar we de 16e aankomen. Hoogstwaarschijnlijk dus mijn laatste reisverslag (wel meteen een uitgebreide ;) ). De foto’s volgen, hopelijk snel!!

Dikke knuffel vanuit Kisumu! X

• 24 November 2014 - 21:30

Monique:

Hoi Marloes,

Wat een prachtige dingen maak je mee ....
    Onvergetelijk.
    Dat had je vast niet willen missen.
    Erg leuk.
    Maar ook de andere kant ...
    Armoede,ellende.
    Dat komt dan ook hard aan denk ik !
    Je ziet het nu zelf..

Jeroen zit nu voor 12 dagen in Georgië .
    Daar mag hij een cursus volgen GRATIS....
    Alleen ticket kost hem dat....

Wat dat betreft zijn jullie alle twee reislustig ,en uit op spanning.

Nog veel plezier ,een geniet ervan .

Groetjes ,

Monique

• 30 November 2014 - 14:22

Yvonne:

Dag Marloes,

Heb net jouw verslag met veel plezier gelezen. Je kunt het mooi beschrijven.
    Weer vele mooie dingen mee gemaakt. Maar ook de andere kant gezien en beleefd.
    Geniet er nog van de komende paar weken.
    Als je terug bent heb je de foto's en filmpjes nog...